Tuesday, December 23, 2014

Kerenah Hashimiz - Ubi Kayu Yang Masin


Hari yang mendung. Nampaknya tak ada rezeki kain-kain di jemuran kering sepenuhnya hari ini. Namun, sebagai suri rumah, inilah kerja saya, walau saya amat liat untuk melipat kain, tetapi baju-baju sememangnya amat gemar dibasuh. 

Tetapi apabila cuaca tidak menyebelahi saya, Saya rasakan lebih baik untuk saya menunda sesi membasuh pakaian sehingga pakaian di jemuran mengering. 

Kesempatan yang ada, saya ambil dengan melayan Anees Hashim. Saya memintanya mengambil blok-blok ABC dan membuat aktiviti denganya. Dia amat teruja sehingga saya sendiri kepenatan.

Mama : Ok lah sayang. Mama pun dah penat. Sebab kita dah baca banyak, jom kita tgk tv sama2?
AH     : Tak nak! Adek nak main tulis-tulis pulak!
Dia memuncungkan bibirnya.
Mama : Ok lah. Adek amik kertas. Nanti Mama tulis, Adek ikut.
AH     : Yay!! Jap Adek amik.
Dia berlari-lari mendapatkan kertas dan kemudian mendatangi saya dengan sekeping kertas yang diambilnya dari printer.
Mama : Adek nak Mama tulis apa?
AH     : UBI KAYU YANG MASIN
Mama : Hah?!! Kenapa kena tulis tu?
AH    : Tadi Mama tanya nak suruh tulis apa. Sekarang Mama tuliskan, Adek tiru lah.
Dia mencekak pinggangnya
Mama : Hahahaha...kelakar je. Jangan lah marah.
AH      : Tak marah pun. Cepatlah tulis!

Saya pun tulislah. Sambil ketawa. 

AH      : Cuba Mama amik gambar Adek dengan kertas ni..
Mama : Hahahahahaha...

Saya mengambil gambarnya. 
Juga sambil ketawa. 



Anda juga tengah ketawa ke?
Hahahahhaha..

Ubi Kayu Yang Masin

Aida Ishak
Shah Alam

No comments:

Post a Comment