Monday, December 15, 2014

Diari Mama - 3



Tidak ada tempat di bumi ini yang mampu menjanjikan ketenangan dan kedamaian hidup, melainkan rumah Allah




Damai. Tenang.
Suasana di Masjid Negeri sememangnya sebegitu. Saya merasakan ketenangan yang tidak tertolak.

Alhamdulillah, sejak dua minggu ini, saya berpeluang menunaikan solat Zuhur berjemaah di sini.
Antara peluang yang saya perolehi sambil-sambil menunggu 2 Hashimiz menyudahkan kelas tahfiz harian mereka pada jam 2.00ptg.

Alhamdulillah thummalhamdulillah.

Seperti biasa, saya akan menunggu mereka di salah satu ruang di tingkat bawah. Kebiasaannya ruang itu menjadi laluan para muslimat untuk mengambil telekung solat. Saya suka memerhati, dan selalunya keletah anak-anak kecil mencuit hati saya.

Tetapi hari ini, saya direzekikan dengan satu senario yang berlainan daripada selalu. Kehadiran 2 jemaah kecil ini membuatkan saya terpegun.




Si Abang mengangkat takbiratul ihram. Si Adik yang sebelum itu leka melompat-lompat bermain, terus berdiri di belakang, solat berimamkan abangnya.  

Masya Allah Tabarakallah!!
Wahai ibu ayah pada 2 anak kecil ini, sesungguhnya saya mengagumi kalian. 

Seusai mereka bersolat, si adik menyalami tangan abangnya, dan alangkah terharunya saya apabila melihat abangnya memeluk adiknya. 

Masya Allah Tabarakallah.
Bagaimanakah cara kedua ibu bapa anak ini mendidik mereka? 

Betapa saya rasakan diri saya kerdil di hadapan 2 anak ini. Mereka mengajar saya erti cinta pada Allah dan kasih sesama saudara.

Firman Allah: (Ibrahim berdoa) "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku 
(Ibrahim [14:40]).

Satu persoalan.
Apakah lurus jalan didikan kita?
Mereka adalah amanah Allah...

Aida Ishak
Shah Alam

No comments:

Post a Comment