Monday, March 2, 2015

Masuk Tahun Keempat...


Bila bercakap dengan lemah lembut, maka hati yang mendengar akan menjadi terusik. Jika hati diusik dengan kebaikan, maka kebaikanlah yang akan dijemput masuk dan kebaikan jugalah yang akan diterjemah akal untuk ditukar kepada gerakan anggota.

Itulah untungnya apabila kita berkata-kata dengan baik. Penerimaan yang baik dan perlaksanaan juga baik, insya Allah. Yang member rasa tenang, yang menerima rasa tenang. 

Itulah kemuliaan yang diberi Allah apabila sentiasa mengamalkan kebaikan dalm ertikata kebaikan yang baik. Seronok bukan?

"Aiman, bila Mama kata jangan, adalah lebih baik untuk Aiman jangan buat. Mungkin ianya berbahaya untuk Aiman atau mungkin ianya tidak sesuai untuk Aiman lakukan. Kalau Aiman nak jadi anak soleh, Aiman perlu dengar apa Mama cakap kan?”

“Macam mana kalau Mama cakap tu wrong?”

“Setiap Mama tak akan nak susahkan anak-anak dia. Sebab bila anak-anak susah atau sakit, Mama Baba lagi susah hati.”

Aiman Hashim meletakkan kembali buluh hiasan yang diambilnya dari pasu hiasan yang beada di ruang tamu. Katanya ingin bermain pedang dengan abangnya. Mujur juga Mama Nampak, jika tidak kemungkinan akan berlaku lagi drama-drama yang tidak diingini.




Setahun pertama sebagai suri rumah adalah waktu yang mencabar buat saya. Saya terbawa-bawa dengan perangai marah-marah saya sewaktu saya bekerja. Ya betul. Saya sangat suka marah dan membebel. Dan bebelan itu selalunya akan bersambung-sambung ke anak-anak yang lain walau pada asalnya hanya seorang anak yang dimarahi. Dahsyat bukan? Itu lah saya. Betapa dangkalnya perasaan saya ketika itu.

Tahun kedua sebagai suri rumah melihatkan perasaan saya sedikit terurus. Masih garang dan kuat membebel tetapi dengan kadar yang kurang. Saya mula memikirkan perasaan mereka-mereka yang saya bebelkan. Apa yang saya mungkin rasa jika saya berada di tempat mereka? Dan saya juga cuba memikirkan apa akan jadi pada mereka jika saya terus dengan habit saya sehingga mereka dewasa. Tentu membosankan dan tentunya mereka akan imun dan mungkin juga mereka tidak sabar-sabar untuk meninggalkan rumah. 

Tahun ketiga. Lebih mudah menguruskan perasaan. Kurang marah dan kurang bebel. Kalau bebel pun ada sebab. Alhamdulillah. 

Tahun ini tahun keempat.

Benarlah. Ilmu membuatkan kita bergerak dengan lebih yakin. Pengalaman pulak membuatkan kita lebih faham. Dan, semuanya dengan izin Allah. 


Aida Ishak
Shah Alam

No comments:

Post a Comment