Thursday, December 25, 2014

Ujian Bukan Beban


Satu demi satu musibah melanda..

Hati mana yang boleh duduk diam tenteram






لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa):` Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir `."(Surah Al-Baqarah ayat 286)


Prof Dr Muhd Kamil Ibrahim melalui bukunya ,Bersyukur Saat Diuji ada menyebutkan :

Seluruh kehidupan adalah ujian Allah. Jika apa yang kita lakukan - rasmi atau tidak rasmi - mendekatkan diri kepada Allah dengan menyembah dan beramal ibadat kepada-Nya, Insya Allah kita akan lulus ujian tersebut.


Kesimpulannya..
Allah tak akan menguji kita jika kita tak mampu nak mengatasinya.



Aida Ishak
Shah Alam

No comments:

Post a Comment